Karel Appel 1921-2006

Karel Appel 1921-2006

Karel Appel dog 3 maj 2006 i Zürich. Han föddes 1921 i Amsterdam och blev konstnär trots sin fars ogillande. Och tur var väl det, han blev en av de mest betydelsefulla konstnärerna i Europa under efterkrigstiden och en av grundarna till Cobra-gruppen som kom att påverka det europeiska måleriet mer än någon annan grupp vid den här tiden. I synnerhet den nordiska modernismen tog starka intryck av gruppen (Asger Jorn i Danmark och Anders Österlin från Sverige var t.ex. medlemmar) . Gruppens namn kommer från begynnelsebokstäverna i Copenhagen, Brussels och Amsterdam. Cobragruppen existerade formellt endast i 3 år mellan 1948-51.

Cobra-gruppens målsättning var att frigöra konsten från den västerländska kulturens normer och stilinriktningar. Gruppen försökte frigöra sig från tyngdpunkten på form och intellekt och uppmuntrade i stället till spontant målande. Ett starkt färgval var typiskt för gruppens konstnärer. Man tog intryck av teckningar utförda av barn, de samtida konstnärernas (Jean Dubuffet, Paul Klee och Joan Miró) verk samt sagor och mytologi. Intryck från dessa områden gjorde det möjligt för konstnärerna att använda sig av ett stort antal tecken och symboler, med tyngdpunkt på groteska och absurda element.

Trots att Cobra upphörde formellt som grupp, upphörde inte deras konstnärliga påverkan på sin samtid och åtskilliga konstnärer går än i denna dag i deras fotspår. Bengt Lindström från Sundsvall är en av  efterföljarna på konstarenan i Sverige t.ex.

Karel Appel tillhörde den nederländska experimentella delen i Cobra. Om man googlar på hans namn hittar man många artiklar om honom och bildmaterialet på nätet är mycket stort. Karel Appel blev mer än ett signum för Cobra, han blev också betraktad som en rebell för arbetarklassen. Han fördjupade sig i barns bilder, i Afrikanskt måleri och han tog också senare intryck av Grafittikonsten i New York. Fast när det handlar om Grafittikonsten i New York undrar jag om det inte var en i högsta grad ömsesidig påverkan. Han ändrade sin palett till en klarare färgskala och gav tillbaka ett rungande formspråk! När man försöker sätta etiketter på Karel Appels konst, som förutom måleri omfattar skulptur och keramik, brukas ord som abstrakt expressionism, art brut och abstrakt realism. Och det är väl så det är. Hans konst är allt detta. Och ännu mycket mer. Det faktum att han nu är död känns lite som en parentes,  hans verk upphör nämligen inte att påverka dem som kommer i kontakt med dessa målningar, skulpturer och keramiska figurer. Karel Appel hör till dem som satt djupa fotavtryck i tiden och spåren leder vidare.



Kommentarer
Postat av: haje

Jag känner mig så hjälplös och vilsen när du skriver "han blev en av de mest betydelsefulla konstnärerna i Europa..." om en gybe jag aldrig hört talas om....! Men när det värsta lagt sig känner jag ju mig trots allt tacksam för den bildning du ständigt bibringar mig..!

2006-06-07 @ 11:40:15
URL: http://fyrfot.blogspot.com/
Postat av: Kassandra

Oj då... ja där ser man. När jag har tittat på dina starka bilder är det faktiskt så att jag ofta associerat till just Karel Appel!!! Det kanske är dolda samband svåra att förklara!

2006-06-07 @ 22:32:54
URL: http://kassandra50.blogg.se
Postat av: William Andersson

Ville bara tacka för den bra informationen om Appel. Nu kan jag äntligen bli klar med mitt skolarbete!

2009-03-05 @ 20:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0