Lee Lozano 1930 - 1999



Efter att ha sett förhandsbilder på Lozanoutställningen hade jag egentligen väldigt låga förväntningar. Det skulle handla om fallosar, vilket gjorde mig skeptisk. Så uttjatat, tänkte jag. Men  hon var kvinna i en manligt dominerad konsttillvaro i New York där också Barbro Österlin lyckades hävda sig, så lite nyfiken var jag ändå när jag gick till Moderna idag. Lozanos namn hade jag hört, men jag visste i stort sett ingenting i övrigt om hennes konstnärskap och därför var jag noga med att först se introduktionsvideon där Iris Müller-Westermann presenterade konstnären och utställningen.

Mycket kroppsdelar, mycket kön, mycket splittrade bilder. Till att börja med. Så går hon ett steg vidare: redskap och verktyg i storformat, ett steg till: abstraktioner och geometri. Och en uppvisning av ett urskickligt måleri! Ett av hennes senaste verk, Waves, har placerats i ett mörkt kvadratiskt rum, enligt hennes egna anvisningar. Målningarna är högt placerade, våglängderna går från långa till korta, belysningen gör det hela till en utomjordisk upplevelse. Rymdkänsla. Det är oljemålningar, men det förstår man bara om man tittar nära. Hennes färgbehandling är ytterst sublim om målmedveten; tunna skikt som ljuset spelar i så det blir en självlysande känsla som inte enbart beror på Modernas utstuderade belysningsteknik.

I rummet utanför har senare målningar hängts, där hon stansat ut hål i dukarna. Det är klart man kan associera till Fontana, men Lozanos hål blir brutalare och mer konkreta. Slutet är hennes Drop-out, hon lämnar konstscenen, hon lämnar publiken och försvinner ut i något vi inte har tillträde till. En mer fascinerande historia får man leta efter i nutidskonsten. Ett är säkert: Lozano har satt ett spår som inte går att skyla över. För mig handlar inte utställningen om fallosar. För mig handlar den om ett ständigt pågående uppror, om humor, om hot och en otrolig upptäckariver hos en konstnär som var mycket större än jag någonsin tänkt mig. Vilken kraft! Moderna har lyckats presentera en fantastisk utställning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0