Lozano II


Återbesök på Lozanoutställningen. En nödvändighet. Den här utställningen har jag inte befriat mig från, den har byggt sitt bo och krävt mer uppmärksamhet. Jag behöver förtydliga. Mitt första intryck var starkt. Men jag inser att jag varit för ytlig i mitt betraktelsesätt. Utställningen är en resa, en berättelse om en konstnärs fördjupning och utveckling. Hur det är att röra sig utåt och samtidigt innåt. Om gränser som hela tiden utforskas och upplöses. Lozanos raseri i början av sin produktion är ytterst konkret och kryddat med humor och satiriska infall. Hon når långt i detta, hennes kraftfulla pennteckningar är mycket expressiva. Från detta går hon över till det monumentala, maskinella, med verktyg i stark förstoring,  till det abstrakt geometriska. Att tala om ismer i sammanhanget fungerar inte. Det blir en andlig resa som absolut handlar om existensiella dimensioner. En resa som får allt mer mystiska förtecken. Nej jag ska inte skriva mer, men bara påminna om att Lozanoutställningen nu går in på sin sista vecka och  ännu finns möjligheten att se den. Den är mycket större än vad man kanske tror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0