Konstfeminism på Liljevalchs

Konstfeminism på Liljevalchs

Annika Liljedahl

Dyka i marsipan, 1979

Nylonväv, frigolitkulor, textilfärg, akrylvadd, ca 120x110x110 cm



Under sommaren visas utställningen "Konstfeminism" på Liljevalchs. Utställningen spänner främst över tidsperioden 1970-talet till idag men också skymtar några föregångare från 60-talet. Det första som slår mig när jag vandrar omkring i salarna är bredd, mångfald och massverkan! Starka personliga, provokativa uttryck blandas med mer subtila och eftertänksamma. Lust och sprittande glädje varvas med ilska, energi, kraft, sorg och vemod. Ett stort spectrum som allt kan sammanfattas under rubriken "konstfeminism".  På en vägg sitter samtliga nummer av "Kvinnobulletinen", som utkom i början på 70-talet. Jag kände igen vartenda nummer! Gick ju själv på gatorna och sålde den.  Att den skulle hamna på Liljevalchs 2006 var ingenting som vi tänkte då. Åtskilligt på utställningen fungerar som "flash-backs" och då handlar det om genusperspektiv, om kvinnors frigörelse. "Det personliga är politiskt" och "synliggörandet av sexism och förtryck" är spår att följa genom hela utställningen. Stora, braskande uttryck som har en klart aggitativ funktion är ju det jag först ser. Dessa verk svämmar över, fyller upp rummen och tar plats.  Men snart finner jag också den mer stillsamt (inte mindre kraftfullt) verkande konsten. Verk som inte känns tidsbundna utan varar och varar. Jag tänker på verk av Lenke Rothman, Barbro Bäckström, Margareta Renberg och Cilla Ericson. Bland fotograferna finns Ann-Christine Eek representerad. Hon var en av de första verkligt stora kvinnorna inom svensk dokumentärfotografi. Där fanns också Ann-Sofie Sidéns konstfotografier (arrangerade bilder) av kvinnor som dömts till olika straff från 1600-talet och framåt."Konstfeminism" är en mycket omfattande utställning som det tar tid att gå igenom. Videoinstallationer, installationer, objekt, skulptur och måleri, allt finns där. Jag behöver återvända för att ha en rimlig chans att verkligen se allt.  Jag kunde t.ex. inte ägna mig åt videokonsten, det hade tagit alltför lång tid.
 
Här hittar du fler bilder från utställningen.

Kommentarer
Postat av: Christian

Tack för att du med den här bloggen öppnar upp en helt ny värld för mig!

2006-07-06 @ 19:43:17
URL: http://www.christianirjala.com
Postat av: Amber

Oj, den utställningen måste jag se! Skrev själv i Kvinnobulletinen en gång i världen. Det var någon undersökning vi gjorde. Kul!

2006-08-01 @ 12:19:36
URL: http://graa-roed.blogspot.com
Postat av: Cilla Ericson

Hej Kassandra. Jag uppskattar din blogg. Jag är glad att du förstår mina verk, att de handlar om det eviga och inte om flyktiga tidsandar. Hjärtliga hälsningar. Cilla Ericson (notera stavningen)

2006-08-16 @ 21:03:49
Postat av: Kassandra

Cilla vad roligt att du hittat till min blogg! Jag ändrar genast stavningen så det blir rätt!

Hälsningar
Kassandra

2006-08-17 @ 16:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0