En tatuerad dams memoarer

En tatuerad dams memoarer

Tack till en av Valstabibliotekets bibliotekarier, som hjälpte mig att få fram ett ex. av denna sällsynta bok! Ja. Det ÄR Margareta Renbergs debutlyriksamling (1974)! Här är hennes efterord på baksidan av boken:

"Dikter borde skrivas så att analyser och förklaringar antingen är överflödiga eller omöjliga. En dikt bör i sig själv vara en sorts förklaring. Om den behöver eller kan förklaras betyder det att dess ord kan bytas ut mot andra och bättre. I så fall är den onödig. Jag vet inte om dikterna i den här boken uppfyller dessa villkor, men jag har gjort mitt bästa. De var nödvändiga för mig. En tatuerad dams memoarer handlar om vikten av att acceptera såväl sin yttre som sin inre verklighet, om att inte vara rädd för själva rädslan, och om en aning om en möjlig frihet."

En bättre och sannare programförklaring för hennes lyriska utgångspunkt har jag svårt att tänka mig.  För den som vill veta mer: sök i bloggen på Margareta Renberg. Jag har ju publicerat några texter och ett par målningar av henne tidigare. Snart är hon dessutom aktuell på Liljewalchs i utställningen "konstfeminism"!

Kommentarer
Postat av: petra

tack snälla du för all den intressanta informationen kring margareta renberg!! enormt kul att få veta mer o henne - din blogg är verkligen spännande!

2006-06-17 @ 23:30:11
URL: http://sallyklee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0