Konstfeminism 3

Britta Marakatt-Labba

På Liljevalchs kan man också se alldeles underbara små textilkonstverk av Britta Marakatt Labba. Den här finns inte där men den heter "Vänner" på svenska. Den hittade jag på Galleri Rista. Jag tar med den för att den ger en liten aning om hur det också kan se ut på "Konstfeminism". Om jag ska vara kritisk mot något på Liljevalchs så handlar det inte om utställningen, utan om Liljevalchs urval av pressbilder. De konstverk som valts ut är de mer iögonenfallande, de mer utåtagerande verken. Men de verk som inte skriker ut sitt budskap, som talar med mindre påträngande röster, de hittar man inte här, vilket jag tycker är synd. Det är nämligen dessa målningar, bilder, skulpturer, objekt, installationer som lämnar de djupaste spåren, då de sällan känns bundna i en definierad tid och har en funktion som går utöver de givna ramarna. Det som varit den stora behållningen av "Konstfeminism" på Liljevalchs för min del är att den här typen av konst, har många nivåer och oerhört skiftande talesätt och outsinligt många berättelser. Söndag 27 augusti är absolut sista chansen att få göra en resa som inte liknar någon annan på Liljevalchs! GÅ DIT!  


Kommentarer
Postat av: haje

Aaah, det tog några tittar innan jag förstod att det är HON, för flera år sen såg jag en utställning på Gallen-Kallela-museet i Esbo med konst av samtida arktisk/finsk-ugriska konstnärer och där hade hon arbeten med.

2006-09-04 @ 21:04:03
URL: http://hajenonstop.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0