Margareta Renberg 3

Margareta Renberg
Jag bor inte här men känner mig inte främmande heller, olja på duk 100x90

Den här målningen är från 1990 och det är Margareta Renberg som har gjort den. En geometrisk form som mycket väl kan tolkas som en huskropp. Titeln, som är både lång och poetisk, antyder det.   Jag har inte sett målningen i verkligheten, denna bild har jag hämtat ur en bok med hennes målningar och där finns också ett antal av hennes dikter med. Boken är närmare bestämt "Apotekets konstförenings årsskrift nr 18" och jag har fått den från min vän UB som också bidragit med de dikter jag tidigare publicerat av Margareta Renberg.  När jag fick boken i min hand fastnade jag omedelbart för just denna målning. Husbilder förekommer ju i de flesta konstnärers produktion, men detta är något utöver det vanliga. Huset saknar fönster, det saknar utgång eller ingång, men det finns en dörr där. Ungefär som ett handtag. Fast jag tänker dörr även om den inte är möjlig att passera igenom. Det är inte ett dött hus som bara ligger där i ett anonymt landskap. Det är istället ett hus som andas, som lever och som är lätt, trots sin påtagliga tyngd! Det är en paradox i sig. Ja när jag tittar länge på bilden är det ett hus som svävar, som lösgör sig ifrån marken! Det är ett obundet hus, ett hus som befinner sig i full frihet!  Ett hus som på ett märkligt sätt kommunicerar med omgivningen. Som att ointagligheten i själva verket är något helt annat.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Hej!
Jag har aldrig hört talas om Margareta, varken som poet eller konstnär. Men jag tyckte mycket om målningen, dikten är jag på tok för trött för att uttala mig om. Tack för tipset!

2006-04-30 @ 00:06:31
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Kassandra

Hej Anneli! Ja Margareta Renberg är värd mer uppmärksamhet! Både för sina målningar och för sina dikter!

2006-04-30 @ 00:41:34
URL: http://kassandra50.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0