Vårsalong på Liljevalchs 2009
Berit Fradera: Stock Market
I år har juryn bestått av gallerister. Kunniga gallerister. Av 1800 sökande har 168 konstnärer utvalts. En större procent antagna är etablerade konstnärer detta år. Alla utom en av de antagna har en konstnärlig utbildning bakom sig. Resultatet har blivit en vårsalong med hög kvalitet när det gäller hantverk. Mycket måleri, fina collage och teckningar är det som står sig bäst. Inte så många installationer men videokonsten är av godtagbar standard.
Jag börjar med några kritiska synpunkter:
Det var många pastischer på den här vårsalongen. Flera konstnärer som påminde lite väl mycket om Mamma Andersson, Jan Håfström och för att inte tala om Dick Bengtsson. Vårsalongen ska väl vara en arena där man presenterar EGET material?
Vårsalongen var också märkligt enhetlig för att vara vårsalong. De abstrakta uttrycken var lätt räknade. Det verkar vara inne med "föreställande" konst, en s.k. nyrealism.
Det som var påfallande var att utställningen var väl sammanhållen och inte alls så spretig som tidigare år. Och jag hittade flera guldkorn än vanligt om sanningen ska fram. Collagen var för det mesta oerhört skickligt genomförda, spännande och egna. T.ex. Berit Fraderas "Stock Market I" som var ett collage baserat på DN:s börssidor. Inspirationen till denna lär konstnären ha fått under en vistelse i Hong Kong.
Thomas Olssons skulptur(?) "Utan titel", en toastol med ett uppseendeväckande avloppsrör i babyrosa garn, var ett annat verk som stack ut pga uttryck och genomförande!
Anette Hammaréns finstämda olja "Bleke" tyckte jag också hade något utöver det vanliga. Och skickliga tecknare hade fått gott om plats!
En vårsalong ska ju vara en tummelplats för allsköns uttryck inom konsten. Det ska finnas en bredd; från mycket amatörmässigt till mycket proffessionellt. Från begripligt till totalt obegripligt! I år tycker jag inte att det är på det viset. Det finns något räddhågat i denna uppvisning av skicklighet, perfektion, och förståbara verk. Var finns verken som det är upp till betraktaren att tyda? Var finns uppstickarna, de udda? Men nu ska jag inte vara gnällig. Det är första gången på många år som jag gått två gånger på samma Vårsalong! Sammantaget vill jag alltså ge ett högt betyg på årets upplaga!
Macbeth på kungliga operan
Operaversionen av Shakespeares Macbeth på kungliga operan är en salig blandning minst sagt. Berättelsen i sig blir i Kiljunens regi en ganska enkel historia som egentligen bara beskriver maktkamp. Macbeth själv beskrivs som en ganska svagt begåvad person som drivs till blodiga illdåd av sin satmara till hustru. Först mördar han Duncan, kungen utan att ha något annat motiv än att snabbt själv komma till makten (häxornas spådom skulle han till varje pris infria). Sen mördar han Banquo, för att häxorna spått att hans barn skulle bli kung. Det håller inte eftersom MacBeth själv var barnlös. Han hade ju faktiskt kunnat komma överens med Banquo, som verkade vara en trofast själ. Tala om att slåss i onödan. Och sådär fortsätter det. Naturligtvis slutar det med att Lady Macbeth blir galen, går i sömnen, försöker förgäves två sina händer rena från allt blod och tar livet av sig, samt att Macbeth blir skjuten av Macduff som hämnas sin fru och sina barn. Ja ja. Berättelsen är som den är, men jag gillar nog bättre Shakespeares ursprungshistoria som skildrar fler nivåer i sammanhanget. Det blir inte bättre av att regissören tar till fåniga leksaks-k-pistar, kameror som mordvapen och fisknät som färgas i blod och nästan helt undviker de sexuella kontexterna som vanligtvis kryddar en Macbeth i operaversion.
Macbeth och Banquo
Ändå ska det sägas att sceneriet rätt snyggt. Jag faller för de där surrealistiska träden som växer upp i slutet. MEN det som räddar alltsammans från att bli ett patetiskt magplask är Verdi själv. Musiken är av det vidunderliga slaget. Kungliga operans kör är fantastisk, hovkapellet lyfter till oanade höjder under Morandis ledning och sen finns det solistiska prestationer som inte går av för hackor. Lena Nordins sömngångarscen med sin slutaria. Den kommer jag att minnas mycket länge. Hon lyckades verkligen gestalta sin roll här och trots regissören som försett henne med ett bländande lysrör istället för nattlampa, lyckades hon sätta fokus på rollens dubbelhet. Tala om att ge uttryck för ångest och ruelse på ett sätt som går under skinnet. Jaakko Ryhänen, den finske basen, som Banquo, var alldeles alldeles underbar. Stor sorg att han mördades redan i 2:a akten. Honom hade jag gärna hört hela kvällen. Macduff i form av georgiske tenoren Badri Maisuradze var oerhört övertygande och berörande i sin aria när han sörjer sin familj. Tyvärr saknade jag styrkan och glöden hos Macbeth själv, som sjöngs av Marco Vratogna. Rollen skulle Peter Matei ursprungligen ha gjort och jag kan nog föreställa mig att han hade varit som klippt och skuren. Vratogna var alltför lyrisk och för lite dramatisk i mitt tycke. Till sist Operakören: Aldrig har jag hört den i ett bättre skick än denna kväll. Urstarkt i häxscenerna och folkscenerna. Detta var stor gestaltning av Verdi!!! Som gillade att skriva för körer. Så sammantaget var det en härlig kväll på operan om än med vissa invändningar mot regin. Det faller tungt på Kiljunens konto.
Macbeth och Banquo
Ändå ska det sägas att sceneriet rätt snyggt. Jag faller för de där surrealistiska träden som växer upp i slutet. MEN det som räddar alltsammans från att bli ett patetiskt magplask är Verdi själv. Musiken är av det vidunderliga slaget. Kungliga operans kör är fantastisk, hovkapellet lyfter till oanade höjder under Morandis ledning och sen finns det solistiska prestationer som inte går av för hackor. Lena Nordins sömngångarscen med sin slutaria. Den kommer jag att minnas mycket länge. Hon lyckades verkligen gestalta sin roll här och trots regissören som försett henne med ett bländande lysrör istället för nattlampa, lyckades hon sätta fokus på rollens dubbelhet. Tala om att ge uttryck för ångest och ruelse på ett sätt som går under skinnet. Jaakko Ryhänen, den finske basen, som Banquo, var alldeles alldeles underbar. Stor sorg att han mördades redan i 2:a akten. Honom hade jag gärna hört hela kvällen. Macduff i form av georgiske tenoren Badri Maisuradze var oerhört övertygande och berörande i sin aria när han sörjer sin familj. Tyvärr saknade jag styrkan och glöden hos Macbeth själv, som sjöngs av Marco Vratogna. Rollen skulle Peter Matei ursprungligen ha gjort och jag kan nog föreställa mig att han hade varit som klippt och skuren. Vratogna var alltför lyrisk och för lite dramatisk i mitt tycke. Till sist Operakören: Aldrig har jag hört den i ett bättre skick än denna kväll. Urstarkt i häxscenerna och folkscenerna. Detta var stor gestaltning av Verdi!!! Som gillade att skriva för körer. Så sammantaget var det en härlig kväll på operan om än med vissa invändningar mot regin. Det faller tungt på Kiljunens konto.
Eftersom
någon eller några satt i system att lägga ut ovidkommande kommentarer i min blogg, eller kommentarer som är någon slags förtäckt försäljningstaktik kommer jag hädanefter att granska alla kommentarer innan jag godkänner dem för publicering. Det innebär inte att jag kommer att censurera kommentarer så länge som dessa är adekvata i sammanhanget. Jag är inte någon åsiktspolis och detta handlar enbart om sådana som missbrukar kommentarsmöjligheten.
Forums vårprogram!
I kväll var det ombudsträff på Forum och Jean Claude Arnault berättade bl.a. om vad vi har att se fram emot i vår. Titta in på deras hemsida, det är spännande program på gång!