Moderna Muséet och andra

Moderna Muséet och andra

Det är som att vissa saker har tagit kliv tillbaka. Jag ska betala in  min medlemsavgift till Moderna Museets vänner (det hade jag i och för sig gjort i alla fall). Det är ett sätt att köpa den frihet jag haft nu ett tag och som jag  vant mig vid. Skillnaden blir att jag får svårare att få med mig någon som inte är lika mycket freak som jag på konst och utställningar. Nu har det varit en period när jag kunnat stämma träff med mina vänner på Moderna, hur fattiga eller hur ointresserade av konst de än har varit. De har alla tyckt att det varit trivsamt att träffas där, att går runt och titta, förfasa sig och förtjusa sig över ett och annat. Men se nu blir det inte så.  Den friheten är över, åtminstone 4 år framåt. Nu får jag ringa mina likasinnade, de som redan har konsten i blodet och skulle gå dit med eller utan mig. Så är det bara och det är sorgligt. Konsten har åter blivit elitistisk. Förpassad tillbaka till regioner som är tillgängliga för dem som redan är intresserade, för dem som redan njuter av allt detta som går under det prestigefyllda namnet "kultur". Sen kan vår kulturminister sitta där och påstå att besöksfrekvensen på våra muséer inte har med entréavgifter att göra, utan med utställningars kvalitet. Hur vågar hon?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0