mera ur
Flera smakprover kommer här:
Tryggheten i att lägga det ena på det andra. Högt och
stadigt. Praktiskt. Den grova strukturen
i ett ordtegel. Växtdrömmen som tappar sitt
korn. Fladdrande rörelser i brun mull. tillfälliga
varelser inskjutna i våra bröst.
Ullabritt Zoannos
jag vet
var jag samlat
mina tillhörigheter
sångerna
blickarna
pulsslagen
allt med små defekter
som rynkor och ärr
i ordning utan ordning
Margaret Axell
Eklips
Blindskrift. Ett puppskal. För svarta pärlpupiller.
Trä dem. Samla punkterna från mästerverket.
Se så vitt det blir. Med helgonhöljet som en nisch.
Se så vita fina ögon. Nu röjs varken öppning eller
innehåll. Nu när ljuset bara sveper.
Fångstgrop. Lyft den gröna linsen. Skala hinnan.
Klyv den blick-snabbt. Skikta gult från oskuldsblått.
Vaka från sidan likt getögat. Där. Inifrån.
Rovblicken. Finns ingen oskuldsväntan mer.
Efterbörd. Och det ljusa strålar blekt. Mörknar i
ett genomsken. Rinner över bilden. Din blick av bläck.
Ewa Ärlevall
Frökatalog
De grymma månaderna
är över
men sommaren framstår ändå
mest som en inbillningsros
i något stagnelianskt
artificiellt paradis
Det mattgula fjolårsgräset
ännu osvett
avvärjer diskret alla bjärta
drömmar
som med hallucinatorisk kraft
slår ut ur
de obeställbara påsarna
från Thompson & Morgan
Katarina Persson
se det
ett öga faller ner
mot kinden
benet sträcks
i vinkel
rosig valk
där är det släckt
inunder okänd slätt
och delat
alltid delat
i en glipa
Anita Westin
ISBN 91-975271-2-2
Pris: 160 kr
Kan beställas direkt från www.books-on-demand.com
eller mail till [email protected]
För fler dikter: gå hit!
José Craveirinha
(översatt till svenska av Örjan Sjögren)
Craveirinhas "Dikter" finns på Ordfront ISBN 91-7324-896-7
J Craveirinha är från Mocambique och skriver på portugisiska. Henning Mankell har gjort efterord som jag lånar för att presentera denna poet:
"Hans dikter uttrycker styrka, enkelhet, mäktighet. Sjuttiofem års passion finns sammanfattad i hans poesi. José Craverinha har en alldeles egen poetisk röst. I en av sina dikter önskar han att han vore en trumma. hans önskan är onödig. Han är en trumma - full av hemlighetsfulla krafter. Lyssnar vi noga kan vi tolka hans koder."
Och här en dikt:
Uppskjutna lördagar
Åkallan i rosor
nejlikeböner
och ibland gladioluspsalmer.
Vi är vad vi är och inte ouppriktiga
även när vi är insvepta i lukten
av vissna flamingoblommor.
Lördagsblommorna jag ger dig
frammanar vasernas oensamhet
men om regnet faller
som den försiktiga gamla pappershund jag är
skjuter jag upp vårt saknadens möte
till en dag med vackert väder
och lämnar dig åt regnet.
Och min uppriktiga saknad
fäller upp kragen på skinnjackan
och som en skabbig hund
överger jag dig i regnet.
José Craveirinha
Craveirinhas "Dikter" finns på Ordfront ISBN 91-7324-896-7
J Craveirinha är från Mocambique och skriver på portugisiska. Henning Mankell har gjort efterord som jag lånar för att presentera denna poet:
"Hans dikter uttrycker styrka, enkelhet, mäktighet. Sjuttiofem års passion finns sammanfattad i hans poesi. José Craverinha har en alldeles egen poetisk röst. I en av sina dikter önskar han att han vore en trumma. hans önskan är onödig. Han är en trumma - full av hemlighetsfulla krafter. Lyssnar vi noga kan vi tolka hans koder."
Och här en dikt:
Uppskjutna lördagar
Åkallan i rosor
nejlikeböner
och ibland gladioluspsalmer.
Vi är vad vi är och inte ouppriktiga
även när vi är insvepta i lukten
av vissna flamingoblommor.
Lördagsblommorna jag ger dig
frammanar vasernas oensamhet
men om regnet faller
som den försiktiga gamla pappershund jag är
skjuter jag upp vårt saknadens möte
till en dag med vackert väder
och lämnar dig åt regnet.
Och min uppriktiga saknad
fäller upp kragen på skinnjackan
och som en skabbig hund
överger jag dig i regnet.
José Craveirinha
Jag har mina skäl!
Nu är den äntligen här!
Så här ser Utpostföreningens nya antologi ut! Medverkar i denna gör: Margaret Axell, Harriet Holmström-Sand, Ewa Ärlevall, Gerd Vading, Katarina Persson, Andreas Hedberg, Anita Westin och Ullabritt Zoannos.
De flesta författarna går att läsa på Olas utpost: http://web.comhem.se/~u46312620/
Boken beställer man enklast från http://www.books-on-demand.com/index.php?page=home
Pris 160:-
Här kommer smakprov:
var är dagen natten blek
dags att vara naken vind
upp till hakan ord
förklättrade förtjusta
i träd av stora rop
fördömda besatta
glömda trasmatta
ingenting rasar utifrån
punkter inifrån
förtröstans djupa fickor
en stor famn är du
klarnad och oväntad
tänkbarhet
ditt finger ritar parenteser
runt allt svårt
Harriet Holmström-Sand
himmelshavets väg av tillfälligheter
ord för blått, för städer långt borta
ljuset genom skottets oxöga
solkatter mot kajutans sträva yta
vibrationer som skakar genom glaset
och denna hand med sitt blod
mot den tunna solen
Gerd Vading
snö på snabba dagar
och träden som gipsfigurer
asfaltsanningar bleknar
en stor längtan på rygg
sträcker ut sina vingpennor
och skriver utan att nå botten
Andreas Hedberg
dags att vara naken vind
upp till hakan ord
förklättrade förtjusta
i träd av stora rop
fördömda besatta
glömda trasmatta
ingenting rasar utifrån
punkter inifrån
förtröstans djupa fickor
en stor famn är du
klarnad och oväntad
tänkbarhet
ditt finger ritar parenteser
runt allt svårt
Harriet Holmström-Sand
himmelshavets väg av tillfälligheter
ord för blått, för städer långt borta
ljuset genom skottets oxöga
solkatter mot kajutans sträva yta
vibrationer som skakar genom glaset
och denna hand med sitt blod
mot den tunna solen
Gerd Vading
snö på snabba dagar
och träden som gipsfigurer
asfaltsanningar bleknar
en stor längtan på rygg
sträcker ut sina vingpennor
och skriver utan att nå botten
Andreas Hedberg
Fler dikter hittar du i detta inlägg!
Sigitas Parulski
"Poesin: ett försök att dämma upp språket, mitt i fördämningarnas dån kan man höra forellen andas."
I mina händer har jag fått en underbar diktsamling av den litauiske poeten Sigitas Parulski. Den heter "En hund av marmor" ISBN 91-974756-9-6. Här är ett smakprov:
Askonsdag, jag tappar sav
över den svarta jorden i träda
rullar höet i vinden av glas
hade jag haft ett hus - hade jag
tänt på
hade jag bestrött ditt hår
med aska, gamla skadade lönn
vi är båda stoft
men jag
mest
Odetta is back!
Odetta fyller 76 år på nyårsdagen. I kväll fredag 2 december hade hon konsert på Nybrokajen 11! Inte med gitarren längre men i sällskap med en mycket fin bluespianist, Seth Faber. Senast jag hörde henne var i början på 70-talet, då hon turnerade med BB King och bl.a gästade jazzfestivalen i Umeå samt konserthuset i Stockholm. Det blev en kväll som jag kommer att räkna till de stora kvällarna vad beträffar musiken. Odetta är gammal, hon behövde hjälp upp på scenen av sin pianist och hade smalnat av mycket, sedan sist jag såg henne. Men hennes ansikte med leendet som bara strålar, var detsamma som jag kom ihåg det! Obegripligt att så mycket tid har passerat! Rösten är äldre, men utstrålningen är om möjligt ännu starkare än då! En stor del av publiken var naturligt nog vi som upplevt henne under 60- och 70-talet, men en stor del var en yngre publik!
Konserten inleddes med att Odetta citerade Nelson Mandelas tal när han tillträdde posten som Sydafrikas president. Den gången citerade han en svart amerikansk kvinna och det handlade om faran i att dölja och förneka sin egen förmåga och att underskatta sitt eget inre ljus. Därefter sjöng hon "This Little Light of Mine" och snart hade hon publiken med sig i en allsång som mest påminde om psalmsång. Odetta har sina rötter i den klassiska bluestraditionen. Hon är den klassiska bluestraditionen. Och med varje ord, med varje ton förmedlade hon det svarta Amerikas historia, slaveriets, medborgarrättsrörelsens och de svarta kvinnornas historia! Bessie Smith, Ida Cox, Victoria Spivey och Ledbelly var några som andligen fanns med på scenen tillsammans med Odetta och hennes pianist denna kväll! Odettas storhet blev så tydlig i och med att hon kunde använda sin äldre röst utan rädsla, och det som hos andra skulle ha blivit svagheter, blev för henne nya dimensioner, nya vägar att kommunicera med publiken på. Publiken var gripen, rörd och fullständigt betagen. Efter varje nummer blev det så tyst att man hade kunnat höra en knappnål falla innan applådåskorna!
Odetta avslutade konserten med att återigen ta upp "This Little Lighet of Mine", publiken stod upp och applåderade, inte pockande och krävande extranummer, men som en hyllning till en av de absolut största bluesartisterna i historien. Så det blev extranummer. 4 stycken, varav en var den mycket kända "House of the Rising Sun" som Odetta utförde så att den kändes alldeles ny och alldeles obrukad! Det var inte bara jag som grät av rörelse denna oförglömliga kväll! ODETTA IS BACK!
Konserten inleddes med att Odetta citerade Nelson Mandelas tal när han tillträdde posten som Sydafrikas president. Den gången citerade han en svart amerikansk kvinna och det handlade om faran i att dölja och förneka sin egen förmåga och att underskatta sitt eget inre ljus. Därefter sjöng hon "This Little Light of Mine" och snart hade hon publiken med sig i en allsång som mest påminde om psalmsång. Odetta har sina rötter i den klassiska bluestraditionen. Hon är den klassiska bluestraditionen. Och med varje ord, med varje ton förmedlade hon det svarta Amerikas historia, slaveriets, medborgarrättsrörelsens och de svarta kvinnornas historia! Bessie Smith, Ida Cox, Victoria Spivey och Ledbelly var några som andligen fanns med på scenen tillsammans med Odetta och hennes pianist denna kväll! Odettas storhet blev så tydlig i och med att hon kunde använda sin äldre röst utan rädsla, och det som hos andra skulle ha blivit svagheter, blev för henne nya dimensioner, nya vägar att kommunicera med publiken på. Publiken var gripen, rörd och fullständigt betagen. Efter varje nummer blev det så tyst att man hade kunnat höra en knappnål falla innan applådåskorna!
Odetta avslutade konserten med att återigen ta upp "This Little Lighet of Mine", publiken stod upp och applåderade, inte pockande och krävande extranummer, men som en hyllning till en av de absolut största bluesartisterna i historien. Så det blev extranummer. 4 stycken, varav en var den mycket kända "House of the Rising Sun" som Odetta utförde så att den kändes alldeles ny och alldeles obrukad! Det var inte bara jag som grät av rörelse denna oförglömliga kväll! ODETTA IS BACK!
Här är några länkar för er som vill veta mer:
http://www.geocities.com/Hollywood/Park/8672/odetta1.html
http://folkmusicarchives.org/odetta.htm
http://www.concertedefforts.com/artists_odet.asp