mera ur

Jag har mina skäl

Flera smakprover kommer här:


Tryggheten i att lägga det ena på det andra. Högt och
stadigt. Praktiskt. Den grova strukturen
i ett ordtegel. Växtdrömmen som tappar sitt
korn. Fladdrande rörelser i brun mull. tillfälliga
varelser inskjutna i våra bröst.

Ullabritt Zoannos



jag vet
var jag samlat
mina tillhörigheter
sångerna
blickarna
pulsslagen
allt med små defekter

som rynkor och ärr
i ordning utan ordning

Margaret Axell



Eklips


Blindskrift. Ett puppskal. För svarta pärlpupiller.
Trä dem. Samla punkterna från mästerverket.
Se så vitt det blir. Med helgonhöljet som en nisch.
Se så vita fina ögon. Nu röjs varken öppning eller
innehåll. Nu när ljuset bara sveper.

Fångstgrop. Lyft den gröna linsen. Skala hinnan.
Klyv den blick-snabbt. Skikta gult från oskuldsblått.
Vaka från sidan likt getögat. Där. Inifrån.
Rovblicken. Finns ingen oskuldsväntan mer.

Efterbörd. Och det ljusa strålar blekt. Mörknar i
ett genomsken. Rinner över bilden. Din blick av bläck.

Ewa Ärlevall



Frökatalog

De grymma månaderna
är över
men sommaren framstår ändå
mest som en inbillningsros
i något stagnelianskt
artificiellt paradis
Det mattgula fjolårsgräset
ännu osvett
avvärjer diskret alla bjärta
drömmar
som med hallucinatorisk kraft
slår ut ur
de obeställbara påsarna
från Thompson & Morgan

Katarina Persson




se det


ett öga faller ner
mot kinden
benet sträcks
i vinkel
rosig valk
där är det släckt
inunder okänd slätt
och delat
alltid delat
i en glipa

Anita Westin

ISBN 91-975271-2-2
Pris: 160 kr

Kan beställas direkt från www.books-on-demand.com
eller mail till [email protected]

För fler dikter: gå hit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0