Aktuell poet!

Aktuell poet!

Willy Granqvist, 1948-1985, radioprofil och författare, är  aktuell i de här dagarna. Bokförlaget Lejd, ett förlag som satt sitt namn på förlagskartan genom att ge ut den första delen  av Willy Granqvists samlade skrifter. Utgåvan med hans skrifter är vacker och ren. En liten teckning av Willy Granqvist pryder framsidan. Utgivningen görs i samarbete med Willy Granqvist-sällskapet, som har sitt säte i Uppsala.
Det är en ambitiös utgivning, 3 ytterligare delar är på väg och del 2 lär ska komma i Augusti detta år. I torsdags hölls ett seminarium om Willy Granqvist i ABF-huset i Stockholm och i går kväll, Fredag var det en helkväll med uppläsningar och musik på Forum, Sigtunagatan. Det har alltså getts rejäla möjligheter för oss i Stockholmstrakten att hitta vägen till ett märkligt och spännande författarskap. Seminariet hade jag inte möjlighet att gå på, men Forumkvällen missade jag inte. Flertalet uppläsare var poeter, en del med personlig anknytning till Granqvist.  På väggen ovanför flygeln hängde Jan Håfströms "Grabbaum I", en passande illustration i det här sammanhanget. Musiken  fungerade  som reflexioner till dikterna. Mats Persson, Love Derwinger och Chrichan Larsson, var de musiker som bidrog till att det blev en  egendomligt förtätad helhet där texter, kommentarer och Håfströms märkliga Grabbaum I vävdes samman. 

Här kommer 3 texter av Willy Granqvist:

Stenen fäller sin höst

stenen fäller
sin höst, det ångar i gräset
jag måste finna dig
åter och åter

(ur Kropparna och rummen)


Ordet bendel

ordet bendel 
är jag glad över
det dryper inte
det är torrt och ljust

jag tänker:
här är mina bendelar
min skalle
min bröstkorg
mina ben att gå med

jag tänker också:
här är mina händer
mitt ansiktes detaljer
som föddes med mej

och i drömmen
vilar bendelarna i
sin sakliga tystnad  

(ur En mun)


Det enklaste är att tiga

det enklaste är att tiga
så inte rädslan och saknaden
märks
det enklaste är 
att blomma tyst
så inte glädjen spricker

(ur En ängel i vår tid)


 

Kommentarer
Postat av: haje

Tacktacktacktack! Utan dig vore det en hel del jag inte skulle veta. Och nu detta - att det finns en dikt om ordet bendel. Fantastiskt. Det också.

2006-05-08 @ 01:36:37
URL: http://fyrfot.blogspot.com/
Postat av: Margaret

Nog har det sina fördelar att bo "centralt till kultur". Här skulle jag gärna ha varit med. Jag läste om den här utgivningen förra året och köpte boken på nätet. Jag tycker mycket om den. Påminn gärna om nästa del, när den kommer.

2006-05-14 @ 11:00:25
Postat av: Kassandra

Nästa del kommer i augusti och man kan lägga in en förhandsbeställning till förlaget Lejd! Det har jag gjort. Men visst kommer jag att säga till när den dyker upp!

2006-05-14 @ 20:50:30
URL: http://kassandra50.blogg.se
Postat av: Bertil

Årtalet 1885 verkar inte stämma överens med bilden av författaren?

2006-05-22 @ 23:50:33
Postat av: Kassandra

Tack Bertil för din örnblick! Det är åtgärdat!

2006-05-23 @ 21:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0