Musiktips: Johann Adolf Hasse 1699-1783

Johann Adolf Hasse 1699-1783
På biblioteket lånade jag denna cd idag. Den är nog svår att få tag på i vanliga skivaffärer, men jag hittade den här: http://www.amazon.fr/exec/obidos/ASIN/B0000057FV/171-9114307-9159432

Musiken framförs av Musica Antiqua i Köln på originalinstrument och Barbara Bonney sopran och Bernarda Fink mezzo/kontraalt står för det vokala.
Hasse var en av de stora kompositörerna under barocken. Ändå är han nog känd för en ganska smal publik idag. Vilket är synd, då han gjorde underbar musik. Inte minst gäller detta de två Salve Regina som finns på denna cd. Jag har tidigare hört vissa partier inspelade med countertenorer. Men i jämförelsen vinner Bernarda Fink. Hon är magnifik, smidig i koloraturerna och med en härlig botten! Barbara Bonney gör också hon det som behövs för att totalintrycket av skivan är : Musikalisk Höjpunkt denna kyliga Maj! Rekommenderas och då inte bara till specialintresserade barockälskare!

Kommentarer
Postat av: petra

oj, det låter spännande!!

2006-05-28 @ 08:49:36
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: claes edlund

Hej
Jag håller med dig om den här skivan,köpte den av en ren slump och nu är det en av de skivor som jag spelar mest. Väldigt varierande och "fuga/grave g-moll är otrolig. känns lite före sin tid.
Hälsningar Claes

2006-07-13 @ 22:07:21
Postat av: Kassandra

Jaaaaa!

2006-07-27 @ 23:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0