Friederike Mayröcker

Friederike Mayröcker
20 december 2005 fyllde Friederike Mayröcker 80 år. Hon har varit ganska okänd i Sverige till för snart ett år sedan när Ellerströms gav ut en fin diktsamling, "Indianhår" ISBN 91-7247-121-2. I samband med utgivningen besökte Friederike Mayröcker Moderna muséet i Stockholm och läste själv sina dikter. Jag hade inte möjlighet att vara med där, vilket jag fortfarande sörjer. Friederike föddes 1924 i Wien, var hjälparbetare vid flygvapnet under kriget , arbetade som engelsklärare till -69 och fick sitt genombrott 1966 genom diktsamlingen "Död genom muser".  Genom åren har hon också haft ett antal teckningsutställningar. I diktsamlingen "Indianhår" fungerar  hennes teckningar både som illustrationer och som ett slags bilddikter. Sedan 40-talet har hon bott i Wien på Zentagasse. Här kan man läsa mer om henne.


En dikt, hämtad ur "Indianhår":


Uppropet

mitt liv:

ett tittskåp med små landskap

makliga människor

djur som drar förbi

välbekanta återkommande scenerier


mitt namn ropas upp

plötsligt står jag inte längre i ett vindstilla panorama

med brokiga skimrande bilder


utan snurrar som ett förfärligt glödande hjul

nedför en brant

befriad från gårdagens alla tabun och drömmar

med sikte på ett främmande rörligt mål:


har inget val

men ett otåligt hjärta





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0