Fredrik Nyberg

Fredrik Nyberg

Nu verkar det nästan som om denna blogg mest handlar om det skrivna ordet. Nå det må så vara. Just nu hittar jag ständigt intressanta poeter. Som Fredrik Nyberg med sin senaste diktsamling "Det blir inte rättvist bara för att båda blundar" ISBN91-1-301557-5. Omslaget är underbart vackert med fjärilar tecknade av , ja vem? Det står bara att omslagsbilden är hämtad ur "Djur och natur i södra Halland under 1700-talet efter ett manuskript av Pehr Osbeck". Men det var nog inte Osbeck som gjorde fjärilarna eller var det? Pehr Osbeck var i vart fall en Linnélärjunge och denne Linnelärjunge har Fredrik Nyberg ägnat den första diktsviten "Agat och Oliv" i samlingen. Där möter också Axel Axbring, Fredrik Nybergs morfar. Vad Osbeck och Axbring har gemensamt är att båda var kyrkoherdar i samma församling med 200 års mellanrum. Denna första del av diktsamlingen består av prosadikter. De inleds alla med rubriken Biografi. Det är nästan analytiskt hållen text, forskande och iakttagande. Här är en av dikterna:

Biografi

Åsen döljer. Jag läser: Skog är lika med ödelagd äng. Den 11:e februari
1795 bortfördes (så skriver Osbeck) två bikupor i den strida ström,
som uppstod då vattnet i Hasslövs bäck mycket hastigt steg. Ängen är
för liten
. Nu skakar det på riktigt. Idag är det den 11:e februari 2004.
Vattnet stiger. Läs nu långsammare.

Huset är hotat.

Som i en väldig virvel.

Allt som inte flyter sjunker.

Kommentarer
Postat av: Maneten

Fina texter. Nyberg är en pärla!

2006-04-21 @ 03:09:42
URL: http://macropoetry.blogspot.com/
Postat av: Anonym

roligt att hitta din blogg - min blogg har just haft en liten "smäll" med några kommentatorer som satt igång en fånig "strid" men jag ska så småningom koma tillbaka...
Jag målar och skriver poesi förutom en del annat - på min hemsida finna mina tavlor:
www.musicomatrix.com
och på Poeter.se har jag lagt ut en hel del dikter under namnet PetraSally...

Jag länkar gärna till dig i min blogg om det är OK...förresten känner jag Bengan Engholm - hälsa honom så varmt!
Petra

2006-04-29 @ 22:32:49
Postat av: petra

va...kom inte min blogg med??

2006-04-29 @ 22:33:40
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: Kassandra

Du får gärna länka till min blogg!

2006-04-29 @ 23:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0